CAWI – badania ankietowe online. Ile kosztują i jak je przeprowadzić?

ankiety online

Badania przeprowadzane metodą CAWI są najpopularniejszym narzędziem badawczym. Za pomocą nich przedsiębiorstwa zdobywają cenne informacje dotyczące klientów, produktów, usług, rynku oraz konkurencji. Jakie są więc kluczowe informacje na temat badań CAWI i sposobu ich przeprowadzania?

CAWI – badania ankietowe online. Ile kosztują i jak je przeprowadzić?

CAWI – sposób na dotarcie do dużej liczby respondentów w krótkim czasie

Dzięki prostocie wysyłania ankiet online do respondentów i niskim kosztom ankiety online stały się ulubionym narzędziem badawczym przedsiębiorców. Dzięki wykorzystaniu paneli badawczych takich jak Badanie-Opinii.pl, możliwe jest uzyskanie informacji od dużych grup respondentów w krótkim czasie. Ponadto duże panele pozwalają dotrzeć do konsumentów o szczególnych cechach socjodemograficznych np. osób pracujących czy posiadających dzieci.

 

Wyniki ankiet

Badania CAWI umożliwiają gromadzenie danych na różne sposoby. Jednym z nich jest zbieranie odpowiedzi poprzez bazę danych przedsiębiorstwa, która może zawierać adresy e-mail klientów. To podejście pozwala nie tylko na pozyskanie opinii klientów, ale także na wzmocnienie relacji poprzez wykazanie zainteresowania ich opinią. Przedsiębiorstwa mogą również współpracować z jednostkami zajmującymi się badaniami rynku, takich jak Centrum Badawczo-Rozwojowego Biostat®. Centrum Badawczo-Rozwojowego Biostat® posiada ponad 17 lat doświadczenia w przeprowadzaniu różnych badań i prowadzi swój własny panel badawczy. W panelu Badanie-Opinii.pl dostępnych jest ponad 200 tysięcy panelistów, gotowych szybko wypełniać ankiety CAWI.

 

Zalety kwestionariusza CAWI

  • Kontrolowanie kolejności pytań

W odróżnieniu od tradycyjnych ankiet, ankiety online wymagają od respondentów udzielenia odpowiedzi w określonej kolejności. To ogranicza stronniczość ankiety. W przypadku tradycyjnych ankiet, respondent może szybko przewinąć do przodu, aby sprawdzić, ile jeszcze pytań pozostało do wypełnienia, co może skutkować porzuceniem ankiety. W przypadku ankiety online respondentowi jest podawany szacowany czas wypełnienia, co pozwala oszacować czas trwania ankiety i pozytywnie wpływa na response rate.

 

  • Wymaganie udzielania odpowiedzi

Ankiety online są tak zaprojektowane, że respondent musi odpowiedzieć na pytanie przed przejściem do następnego. To eliminuje puste odpowiedzi. Badania wskazują, że ankiety CAWI mają wyższe wskaźniki uzyskiwania odpowiedzi niż tradycyjne ankiety, a odpowiedzi na pytania otwarte są zazwyczaj dłuższe niż w przypadku innych metod badawczych. Respondenci wypełniający badania online mogą wybierać dogodny czas i miejsce, co z kolei zachęca do udzielania dłuższych i bardziej przemyślanych odpowiedzi.

 

  • Różnorodność funkcji w badaniach CAWI

Badania CAWI mogą być dostosowane do konkretnych potrzeb respondentów. Oznacza to, że respondent będzie odpowiadać tylko na pytania, które go bezpośrednio dotyczą. To eliminuje dezorientację respondentów. Możliwość zastosowania logiki pytań pozwala na pomijanie pytań wykluczających się. To usprawnia proces i skraca czas wypełniania ankiety, co z kolei zwiększa satysfakcję respondentów.

 

  • Możliwość zamieszczania treści graficznych i wideo

Badania online pozwalają również badaczom na zastosowanie grafik, dzięki tej możliwości respondenci mogą oceniać np. opakowania produktów czy plakaty promocyjne marki. Dodatkowo grafiki wykorzystywane są w badaniach rozpoznawalności marki. CAWI jako jedyna metoda pozwala również na zamieszczenie materiałów wideo.

 

Jak przeprowadzić badanie CAWI?

Decydując się na przeprowadzenie badania CAWI możesz wybrać dwie możliwości: realizacje badania samodzielnie w dedykowanym programie do badań lub skorzystanie z usług jednostki zajmującej się prowadzeniem badań.

Samodzielna realizacja

Przygotowany kwestionariusz należy wprowadzić do programu pozwalającego na obsługę badań. Przykładem takiego programu jest SurvGo korzystające z panelistów Badanie-Opinii.pl. Tam po założeniu kwestionariusza wyślesz ankietę do własnych respondentów lub skorzystasz z bazy panelistów. Wyniki dostępne są w czasie rzeczywistym, a program pozwala szybciej zinterpretować je dzięki wbudowanym funkcją takim jak generowanie uproszczonego raportu. Koszt realizacji badania w systemie SurvGo na własnej bazie respondentów zaczyna się od kilkudziesięciu złotych.

Realizacja przez jednostkę badawczą

Jeśli zdecydujesz się na realizację badania poprzez jednostkę badawczą nasi eksperci stworzą bądź skonsultują twoje narzędzie badawcze. Zajmą się również zakodowaniem kwestionariuszem i przeprowadzeniem badania. Klient uzyskuje z badania pełen raport badawczy z wnioskami. Koszt badania przeprowadzonego przez specjalistów zależy od kilku czynników takich jak: wielkość próby badawczej, charakterystykę próby badawczej, długości kwestionariusza oraz zakresu zamówionych usług.

Najczęściej zadawane pytania
(FAQ)
Na czym polega koncepcja panelu do prowadzenia badań?

Jedną z metod badawczych służących do analizy rynku i opinii jest  ankietyzacja CAWI (Computer Assisted Web Interview). Proces ten opiera się na wypełnianiu ankiet przez respondentów poprzez strony internetowe. Po wyrażeniu zgody przez użytkownika na uczestnictwo w panelu badawczym oraz po zarejestrowaniu się, firma prowadząca badania dostarcza ankiety, które mogą być wypełniane przez uczestnika. W zamian za udział w badaniu uczestnik otrzymuje punkty, które mają możliwość późniejszej wymiany na środki finansowe.

Jakie minimalne wymagania techniczne są potrzebne do wypełniania ankiet?

Wypełnianie ankiet jest możliwe na każdym urządzeniu elektronicznym, które ma dostęp do Internetu. W tym kontekście jedynym niezbędnym warunkiem technicznym jest posiadanie urządzenia elektronicznego z dostępem do sieci.

Jak zostaną zrealizowane płatności za uczestnictwo w badaniach?

Płatności będą przeprowadzane za pośrednictwem platformy Przelewy24. Gdy suma punktów osiągnie liczbę 1000, środki zostaną przekazane na konto bankowe wskazane przez uczestnika panelu. Kwota jednorazowej wypłaty wynosi 50 złotych.

Zobacz także
Zobacz także
15 kwiecień 2024
Jak zaplanować ankietę online
Zdefiniowanie Celów Ankiety Podczas projektowania ankiety online,...
Czytaj więcej
26 styczeń 2024
Czy warto wykonać badanie ankietowe przed startem nowej kampanii marketingowej?
  Badania ankietowe pełnią kluczową funkcję w wsparciu marketingu cyfrowego,...
Czytaj więcej
22 grudzień 2023
Badania marketingowe z Biostat - w poszukiwaniu idealnej firmy badawczej
Ważnym aspektem osiągnięcia sukcesu jest często znalezienie odpowiedniego...
Czytaj więcej
survgo
Stwórz własną ankietę
online
i otrzymaj
5% rabatu na
badanie w panelu
badawczym!
panel5
Panel Badanie-Opinii

Nasz Serwis internetowy używa plików cookies do prawidłowego działania strony. Korzystanie z Serwisu bez zmiany ustawień dla plików cookies oznacza, że będą one zapisywane w pamięci urządzenia. Ustawienia te można zmieniać w przeglądarce internetowej. Więcej informacji udostępniamy w Polityce plików cookies

Akceptuję